שיווקהילה

תפקידו של צוות שיווק וקהילה (שיווקהילה) כולל בתוכו אלמנטים רבים. חוץ מלחפש ספונסרים אשר יוכלו לעזור לקבוצה בציוד ובכסף, תפקידו של הצוות לקשר בין הקבוצה לקהילה, לחשוף את ילדי שוהם למדע ולפעילות פירסט ולנסות להעלות חיוך על שפתיהם של הזקוקים לכך.

פעילויות קבועות

שבוע הרובוטיקה השני ביהלום

שבוע רובוטיקה ביהלו"ם

השנה ממשיכים במסורת, שבוע רובוטיקה בחטיבה. שבוע שלם שעוסק ברובוטיקה כאשר גולת הכותרת שלו היא אירוח תחרות FTC.
השנה כחלק משבוע הרובוטיקה הזמנו את קבוצות ה- FLL בשוהם להציג א תנושא החקר השנתי, התחביב שלהם, לילדי שוהם מכיתות ג׳-ו׳ וכך לחשוף אותם לארגון FIRST ולעולם הרובוטיקה.

סינמדע

סינמדע

פעם בחודש, ביום שלישי, מוזמנים תלמידי כיתות א'-ג' לצפייה בסרט בעל מוטיב מדעי נסתר.
לדוגמא - כוורת בסרט (דבורת הדבש), גולשים על הירח (שבוע חלל) ועוד.
לפני שמתחיל הסרט, הילדים מקבלים הדרכה והסבר מדעי על אותו המוטיב.

first

מינטור FLL

רוב חברי הקבוצה הם בוגרי מסלול ה- FLL של בית הספר היסודי ממנו הגיעו. אנחנו מתחלקים לקבוצות של שלושה עד ארבעה תלמידים ועוזרים לקבוצות ה- FLL בבתי הספר היסודיים בשוהם. אנחנו מכוונים אותם לגלות וללמוד דברים חדשים שלא ידענו שעוזרים להם. בפרויקט, אנחנו ממנטרים את הקבוצות : 1 .קבוצת ״הספוטניקים״ מבית הספר היסודי ממלכתי ״ניצנים״ - #380 2 .קבוצת ״סופר פאנדס״ מבית הספר היסודי הדמוקרטי ״שחף״ - #1695 3. קבוצת "supercow" מחטיבת הביניים ״יהלום״ - #1818

first

FLL KICKOFF

בכל תחילת עונה אנו מארחים בחטיבה את ה-Kickoff של קבוצות ה-FLL, האירוע כולל הרצאות של מנטורים בוגרים ממספר קבוצות וגם דוכן מכירה של נשנושים. אנחנו תומכים בקבוצות ה-FLL בשוהם ושמחים שניתנה לנו הזכות וההזדמנות לעזור ולקדם קבוצות FLL בישוב שלנו שלפני מספר שנים היינו חברים בהן.

מועצה מקומית שהם

בית הגימלאי

בשוהם, פועל מועדון לגמלאים שבו יש הרצאות ופעילויות לגמלאים. אנחנו בתור קבוצת FTC הרגשנו שבמהלך שנות הפעילות שלנו, רוב הפרויקטים שלנו פנו לקהילת הילדים שבשוהם במטרה לקדם אותם להצטרף לתוכניות הרובוטיקה לצעירים, אך לא פנינו מספיק אל הקהילה הבוגרת יותר בשוהם שחלקה אף לא ידע איך להשתמש במכשירים הסלולריים, אז בטח שהם לא מכירים את ארגון FIRST. בשיתוף פעולה עם המנהלים של בית הגמלאי, התחלנו לפתח קשר והתחלנו לחשוב ביחד על פעילות שניתן לעשות לגמלאים, החל מעזרה לקבוצה בזכות נסיון של חלק מהגמלאים ועד להתנדבות לארגון First בעתיד.

פעילות קהילה עם ילדי שוהם

Pop Up Science

מטרתו של הפרויקט היא להפיץ את ארגון FIRST ואת ערכיו בקהילה שלנו וגם להפיץ את הנושאים של מדע, טכנולוגיה ובעיקר רובוטיקה. הפרוייקט משלב את המדע והטכנולוגיה עם אהבת הטבע, סביבתיות וחשיבה ירוקה-אקולוגית. הפרויקט מיועד לילדים מגן חובה עד כיתה ד'. הרעיון שמאפיין את Pop Up Science הוא "ניידות" כל פעילות מתרחשת במיקום שונה (גינות שונות בשוהם), דבר המאפשר חשיפה לכלל ילדי שוהם. כמו כן, כל אירוע הוא שונה לגמרי מהאירוע שקדם לו. כלומר, המיקום, הנושא והפעילויות שונים.

פעילויות מיוחדות

בינה מלאכותית - ד״ר שחר אבין

בעונת FREIGHT FRENZY אירחנו את ד"ר שחר אבין מהמכון לחקר סיכונים קיומיים באוניברסיטת קיימברידג׳ בוובינר היישר מלונדון.
ההרצאה עוסקת בתחום הבינה המלאכותית, ובעיקר לימוד מכונה ורשתות נוירונים עמוקות, אשר התקדם בצורה מהפכנית בעשור האחרון. ההרצאה סוקרת את אופי הטכנולוגיות והדרישות לשימוש בהן, וקשיים ליישומן. בנוסף, ההרצאה מציגה הזדמנויות וסכנות בתחומים ספציפיים של בטחון, סייבר ומערכות מידע.

חטיבת יהלום

First like a girl

פרוייקט זה נועד להפיץ את ארגון FIRST דווקא בקרב הבנות בבית ספרנו ולשבור הסטיגמה שרובוטיקה זה רק לבנים, אנו טוענים שבנות מסוגלות לעשות אותו דבר כמו בנים. הצגנו את הפרויקט של ארגון First_like_a_girl# ואף הצגנו דוגמאות של בנות מקהילת FIRST של היישוב שוהם ובעצם הראנו להם את השיוויון המוחלט שיש בארגון זה בין בנים לבנות. לאחר מכן הצגנו את הפעילות של הקבוצה שלנו ואת הבנות שבקבוצה שלנו מהצוותים השונים. בהרצאה התרכזנו גם בלהסביר לבנות על FIRST ועל המהות שלו וסיפרנו להן כמה FIRST השפיע על חייהן של כל בת שהצטרפה לארגון. בעקבות הפרויקט הצטרפו לקבוצה שלוש חברות קבוצה נוספות, כולן בצוות תכנות.

מועצה מקומית שהם

שוהם ב-Xטרים

שוהם ב-Xטרים הוא פרויקט ותיק בשוהם שקורה בקיץ. הוא מאתגר את תושבי שוהם לעשות כושר גופני ולהתאמץ. הוא מיועד לכל הגילים, מקטן ועד גדול אשר בסופו, מחכה לתושבים הפנינג מהנה עם המוני דוכנים ופעילויות כמו גם ליצנים והפעלות שונות שמעסיקות את התושבים ואת ילדיהם בזמן שהם מתחרים ואחרי. השנה, יחד עם קבוצת OnyxTronix, הקמנו דוכנים לפעילויות הקשורות לרובוטיקה ול-FLL .

הדגמה מדעית בפעילות בבית חולים

נותנים תקווה למדע

החלטנו שאחת המטרות העיקריות שלנו הן להשפיע על הקהילה באופן משמעותי והחלטנו לקיים פעילות בבית חולים. שיתפנו פעולה עם העמותה "נותנים תקווה". העמותה פועלת עם ילדים רבים בבית החולים ולכן החלטנו שזו העמותה שמתאימה לפעילות שרצינו להעביר. הפעילות כללה מספר רב של ניסויים שהילדים יכלו להתנסות בהם. לאחר מכן, הילדים צבעו פיסות אלבד בסגול ולבן. את הפיסות תלינו בסדנה ובפיט בתחרות הארצית.
לפעילות הבאנו גם את עדנה הפרה שהיא הקמע שלנו שהייתה עם הילדים וכששיחקה עם אחת הילדות, הוריה אמרו שזאת הפעם הראשונה שהיא מחייכת כבר זמן רב. אירוע זה השאיר בכל הצוות חותם גדול מאוד וריגש אותנו. הרגשנו שעשינו דבר בעל משמעות רבה ושהשפענו באופן משמעותי על הילדים וההורים שהגיעו לפעילות וזה משמח אותנו וגורם לנו לרצות להמשיך לעבוד עם עמותת "נותנים תקווה" כדי להמשיך לתרום ולהשפיע ולהיות בעלי משמעות רבה.

electrobirds

חשיפת FIRST למגזר הדתי בשוהם

יחד עם קבוצות ה-Frc: ״OnyxTronix״ ו - "The Spikes״, הקמנו קבוצת FLL בבית הספר ״אבני החושן״ וקבוצת FTC בתיכון "שלהבת" בשוהם, מעבר לליווי לפני תחילת העונה, עזרה ברישום וחשיפה לתוכניות השונות, העברנו הכשרות מכאניקה ותכנות לחברי הקבוצה, הסברנו להם על הארגון ועל איך לגייס חברי קבוצה. כמו כן, עשינו איתם פגישות של צוות שיווק וקהילה כדי שיבינו את המשמעות של זה ואת העיקרון של ארגון FIRST. זאת ועוד, מדי שבוע אנחנו נפגשים איתם לפגישות מכאניקה ותכנות משותפות, בו אנחנו מתאמנים ביחד על הרובוטים ויוצרים גיבוש קבוצתי בין שתי הקבוצות

קשרי קהילה

ביקור משלחת מגרמניה

פעילות גרמניה

בפברואר 2020 הגיעה אלינו משלחת תלמידים מגרמניה לעבור פעילות בנושא הרובוטיקה. את הפעילות התחלנו בהסברה על ארגון FIRST ,על מטרות הקבוצה והצוותים השונים. לאחר מכן, הסברנו בכללי על הקבוצה ומה זה אומר STEM .ההסברים הועברו על ידי חברי הקבוצה. חברי המשלחת שאלו שאלות על ארגון FIRST וענינו להם בשמחה. חשוב לציין, כי בבית ספרם ו/או באזור מחייתם אין שום קבוצת רובוטיקה ולכן זו הייתה הפעם הראשונה שהם נחשפו לקהילתFIRST ולעשייה שלה. הילדים התחלקו לתחנות שהוכנו מראש ; תחנת מכאניקה, תחנת תכנות ותחנת נהיגה. בתחנת מכאניקה, הם עברו הסבר קצר על הכלים והחומרים שמרכיבים את הרובוט והם התנסו בבניית מרכב הנעה פשוט. בתחנת תכנות, לימדנו אותם לתכנת תכנות בסיסי ביותר בעזרת תוכנת Blocks FTC .הם היו צריכים להכין תכנות לחלק ה-TeleOp. בתחנת הנהיגה, הם התנסו בנהיגה על המגרש עם הרובוט שלנו. הם צפו באתגר של השנה וניסו להשיג כמה שיותר נקודות. ​

ביקור משלחת ממפיס

הרצאה ממפיס

בשנת 2020 אירחנו משלחת של אנשי חינוך מהעיר ממפיס. ממפיס היא עיר במחוז שלבי בטנסי שבארצות הברית. שוהם וממפיס נקראות ערים תאומות בגלל הדמיון ביניהן. במהלך השנים נוצרו הרבה קשרים בין הערים וכעת הגיעו למפגש איתנו כדי להכיר את הרובוטיקה ואת ארגון FIRST. הפגישה בינינו התמקדה בארגון FIRST ,האתגר של השנה והפעילויות שלנו בקהילת שוהם. חברי הקבוצה הציגו בפירוט את נושא הרובוטיקה ואת ארגון FIRST , ערכיו, מטרותיו ואת התוכניות השונות שיש לארגון להציע.

עם עדה יונת וקבוצת ה fll

עדה יונת

ב-19 בדצמבר 2020, בשיתוף עם פרויקט הכיתה המדעית שבבית ספרנו נסענו למכון דוידסון ברחובות כדי לשמוע הרצאה מעניינת מפי זוכת פרס נובל בכימיה, פרופ' עדה יונת. עדה יונת היא ביוכימאית ישראלית, פרופסור במכון ויצמן למדע, המתמחה בקריסטלוגרפיה של חלבונים. מחקריה עוסקים במבנהו ובפעולתו של הריבוזום. כלת פרס נובל לכימיה לשנת 2009 ,על מחקריהם שתרמו להבנת המבנה והתפקיד של הריבוזום. בהרצאה היא סיפרה לנו על חייה האישיים ועל המחקר שזיכה אותה בפרס יחד עם כל ההרפתקאות שעברה בזכות ובמשך תהליך המחקר. לאחר ההרצאה נפגשנו איתה ביחד עם קבוצת ה-FLL של החטיבה, חשפנו אותה לארגון FIRST וסיפרנו לה על פעילויות הקהילה שלנו ועל כל הדרך שאנחנו עברנו. היא גילתה התעניינות רבה ושאלה אותנו שאלות על הדרך שלנו ועל הקשר שלנו למדעים.

אירוח של אביהו בן נון בסדנה

אביהו בן-נון

במהלך העונה, בעזרת קבוצת ה-FLL בבית ספרנו, יזמנו מפגש עם מר אביהו בן נון. אביהו בן-נון היה המפקד ה-11 של חיל האוויר בין ספטמבר 1987 לינואר 1992 .לאחר שחרורו מצה"ל, בשנת-2004 , הקים את FIRST בישראל, ארגון המעודד ילדים ובני נוער לעסוק בשילוב של מדע וטכנולוגיה בו הם בונים רובוטים. כיום מכהן כיושב ראש FIRST בישראל. במפגש, הצגנו לאביהו את מטרות הקבוצה, הצוותים השונים, הפעילויות הקהילתיות ועוד. אחרי הצגת הקהילה, צוות נהיגה הסיע את הרובוט ותוך כדי הסביר על המערכות השונות הקיימות ברובוט ועל ההתקדמות שלנו במהלך העונה עד לרגע המפגש.

ביקור חברי מועצת שהם ועירית סביון

ביקור ראשי מועצה

במהלך העונה דאגנו לחשוף את מועצת שוהם לעשייה שלנו ולפעילויות הקהילתיות שלנו. באחת מן הפגישות שלנו בסדנה הגיע לבקר אותנו גם ראש מועצת סביון, ישוב הסמוך לנו. סיפרנו להם על התהליך שאנחנו עברנו במהלך העונה כדי שילמדו יותר על הקבוצה. הצגנו להם את הרובוט והסברנו להם על מכאניקה – המערכות השונות וכלים וחומרים. זאת ועוד, הסברנו להם על פעילויות הקהילה שאנחנו עשינו בקהילת שוהם ועל החשיפה ל-FIRST מגיל צעיר.